środa, 9 listopada 2011

The Elder Scrolls V: Skyrim

gatunek:RPG akcji
gra dostępna na: PC, Xbox 360 , PS3
wersja językowa :
pełne spolszczenie :PC
angielska: Xbox 360 , PS3



Historia 
   Skyrim jest piątą odsłoną serii The Elder Scrolls stworzoną przez znane studio Bethesda . Gry z tej serii zawsze słynęły z ogromnej swobody jaką otrzymuje gracz , a także bardzo kontrowersyjnego systemu
dopasowywania świata do postaci , lecz o tym później.

Świat Gry 
    Tutaj chciał bym złożyć pracownikom Bethesdy zasłużone gratulacje .
Świat gry czyli tytułowe Skyrim jest ogromne , dopracowane i pełne rzeczy do roboty.

    Skyrim jest mroźną krainą , kolebką ludzkości i krainą z najdłuższą historią w wśród obszarów Cesarstwa.
Jest to wielki obszar do zbadania lecz jak zauważyłem trochę monotonny w swym wyglądzie  , nie ma tu co liczyć na nić ponad ośnieżone góry , iglaste lasy i kamieniste stepy.
Świat ten jest wzorowany na mitologi Nordyckiej i od razu czuć ten klimat, w architekturze, wyglądzie mieszkańców i otoczeniu jakie otrzymamy do zwiedzenia.

    Twórcy gry postarali się odwzorować zachowania mieszkańców by te wyglądały jak prawdziwe ,
więc otrzymamy npc-ów którzy plotkują miedzy sobą  , handlują czy zajmują się swoją pracą ,
dzieci biegają i bawią się ze sobą  .Od każdego napotkanego przechodnia usłyszymy kilka zdań ,
a z częścią będzie na dane porozmawiać na tematy dotyczące aktualnych wydarzeń i historii Skyrim.

    Podróżując po Skyrim napotkamy na wiele jaskiń , ruin ,czy podziemi do zbadania , jest tego naprawdę dużo. W tej grze zawsze jest co robić

Mechanika Gry
   Zacznijmy od początku czyli od tworzenia postaci.
Do wyboru mamy 10 ras , każda z swoimi umiejętnościami przypisanymi do niej.
Na szczęście postacie wyglądają tutaj znacznie lepiej  niż w Oblivionie, lecz nadal mamy spory
wpływ na to jak wyglądają . Nowością są tu brody i wojenne malunki na twarzach.

   W grze nie ujrzymy żadnego okna wyboru klasy , każdy zaczyna z tymi samymi statystykami(dla ras)
to w czym będziemy się potem specjalizować zależy o tego z jakich umiejętności będziemy korzystać ,
dla przykładu osoba posługująca się łukiem będzie otrzymywać punkty do posługiwania się tą bronią.

  Cech jest tu o trzy mniej niż w oblivionie , najbardziej cieszy mnie fakt że odrzucono akrobatykę i atletykę dzięki której można było levelować tylko poprzez bieganie i skakanie. Cechy : Ostrza i broń obuchowa zostały zamienione na broń jednoręczną i oburęczna , według mnie jest to dobra decyzja gdyż taki podział lepiej oddaje styl gry z tymi brońmi .

     Nowością w grze jest system perków , co każdy poziom otrzymamy możliwość odblokowania jednej specjalnej umiejętności takich jak : zwiększenie obrażeń zaklęć z szkoły zniszczenia o 20% , lub możliwość
tworzenia elfiej zbroi.

    Czymś nowym dla serii są shouts(nie wiem jak to zastało przetłumaczone) są to okrzyki składające się
z 3 słów z języka smoków . Aby poznać słowo musimy znaleźć specjalny ołtarz , a następnie odblokować
go przy pomocy duszy zaczerpniętej z zabitego smoka . Shouts są ciekawym dodatkiem do gry i muszę
przyznać że niektóre potrafią wywołać ból szczęki , po tym jak uderzy ona o ziemie.

     System walki uległ znacznej poprawie od Obliviona , jest obdarzony lepszymi animacjami i bardziej wymagający . W końcu odczuwałem wrażenie że broń faktycznie trafia w przeciwnika .
Główną zmianą jest przypisywanie broni lub czaru do jednej z rąk , tak że możemy jednocześnie
mi. używać dwóch broni , dwóch czarów czy też w jednej dłoni trzymać miecz a drugą używać do
czary zamrażania
Chętnie bym opisał więcej zmian w systemie walki lecz są one moimi odczuciami i te mogą się różnić
w zależności kto w nią będzie grał.

  Crafting też uległ znacznym zmianom . Zrezygnowano z naprawy wyposażenia , lecz nie oznacza to wcale
że został uproszczony , zamiast tego możemy  tworzyć od podstaw nasze wyposażenie z podstawowych surowców które wydobędziemy przy pomocy kilowa , zbierzemy z upolowanych zwierząt lub znalezionych roślin.

Wspominałem wcześniej o systemie dopasowywania świata gry do postaci , polega on na tym że przeciwnicy jakich napotkamy będą oscylować koło naszego poziomu , tak wiec nie natrafimy na znacznie silniejszego przeciwna ani takiego z którym pójdzie nam bez żadnego problemu.


Oprawa Audio Wizualna
   Zacznę tu najpierw od oprawy dźwiękowej która prezentuje naprawdę wysoki poziom ,
Muzyka jest świetnie wykonana i klimatyczna, zarówno angielski i polski dabbing stoi na wysokim poziomie

  Jeśli chodzi o oprawę wizualną to bywa różnie , wersja na komputery stacjonarne jest bardzo przyzwoita
lecz na konsolach wygląd niektórych tekstur nie jest niczym przyjemnym . Jednak grafika w obu przypadkach jest szczegółowa a oprawa artystyczna gry prezentuje się świetnie.

Fabuła
  Historia przedstawiona w grze przedstawia wydarzenia związane z pojawieniem się smoków w Skyrim
a także pojawienie się zabójcy smoków zwanego jako Dragonborn lub Novaking . Nie będę wgłębiał
się w fabułę gry gdyż nie chce spoilerować , mogę za to powiedzieć że główny wątek fabularny jest ciekawy,
przyjemny w odbiorze i wciągający nasze decyzję wpływają na świat .Niestety pojawiają się tutaj pewne minusy , gra przez większość czasu jest liniowa i jesteśmy prowadzeni w niej za rączkę , aż prosi się by niektóre zadania można było wykonać na inny sposób niż ten narzucony nam przez twórców.

  Oprócz głównego wątku fabularnego otrzymamy możliwość dołączenia do gildii , lub przejścia misji pobocznych . Zarówno gildie jak i część misji   pobocznych dostarczą nam ciekawych historii .
Lecz większość misji pobocznych będzie polegać na schemacie  przynieś , podaj , pozamiataj a historie do nich dodane są jakby na siłę.

Podsumowanie
   zalety: ogromy świat , wiele misji i miejsc do zbadania , ciekawa fabuła , oprawa dźwiękowa
            system craftingu  , klimat, walki z smokami
   wady: średnia grafika na konsolach , kilka pojawiających się bugów , mało urozmaicony obraz świata

 KOŃCOWA OCENA 9/10


PS: to moja pierwsza recenzja więc proszę o wyrozumiałość , a także o komentowanie tego co wam się podoba lub tego co już mniej.